cover Corrado Hoorweg, Michael Valeton, Olaf Weyand (ed.)

Aan der droomen torentrans

Wer en leven van Vincent Weyand (1921-1945)

290 pp. Vincent Weyant, zoon van de schilder Jaap weyand, groeide op in het Noord-Hollandse kunstenaarsdorp Bergen.Na zijn gymnasiumtijd verdiepte hij zich in de oude talen en hield hij zich bezig met de Griekse mythologie, de poëzie van Hölderlin en de Engelse lyrici. van de Nederlandse dichters bewonderde hij vooral het werk van J.H. Leopold en P.C. Boutens. Met zijn beste vriend, altviolist en dichter Chris Dekker, verkeerde hij in de kring van de Duitse humanist en dichter Wolfgang Frommel (1902-1986), die gevlucht was voor het Nazi-regime.
Dit herdenkingsboek bevat zijn kleine, maar zeer bijzondere dichterlijk oeuvre: achtendertig gedichten, ontstaan in de jaren 1940-1944, waaronder elf sonnetten. Daarnaast is een ruime keuze gemaakt uit zijn vertalingen van de gedichten van de Duitse dichter Stefan George. Het boek vertelt verder het verhaal van zijn korte leven dat in het concentratiekamp Buchenwald in februari 1945 een tragisch einde vond.
Uitgave: Uitgeverij Van Gruting in samenwerking met Stichting Memoriaal 2008 ISBN: 978-90-75879-438

Bestel via E-mail

Het verzenden van het bestelde boek zal plaatsvinden zodra het verschuldigde bedrag is bijgeschreven op een van de rekeningen van Stichting Memoriaal, waarvan u de gegevens kunt vinden op de informatiepagina.